The ontology of entrepreneurship

Human beings live in a continuous flow of events that is regularly broken by unmet expectations. An unmet expectation is created when there is a gap between the real event experienced and what we believe it should be. Heidegger (1962) says that when we experience a continuous flow of events without unmet expectations, the artifacts and people around us are “transparent”, and when we cope an unmet expectation, that “transparency” is broken. For instance, we do not use to talk or even notice the wheels in our cars (they live in transparency). But one day, going to work, we experience a blowout. Then, the wheel breaks its clean flow and we need “to bring” the concept of wheel into life to explore how to restore the wheel’s transparency.

When transparency is broken, a breakdown happens (Flores, 1982). Breakdowns happen when something we declare to need or want is not working or is not accessible in that moment. Even though breakdowns in people’s ordinary life cannot be completely eliminated, people try to anticipate breakdowns in order to reduce or avoid their negative impact. People who design actions or devices to restore the desired flow of events of other people (also for themselves) are entrepreneurs. The major ability of entrepreneurs is to identify, design, and sell solutions to anticipate and or restore breakdowns. To maximize the benefit of their actions (for them and others), entrepreneurs create organizations that we know as business.

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2 pensamientos en “The ontology of entrepreneurship

  1. Carlos, lei tu paper (con otros) sobre emociones.
    Quizás una ruta alternativa para interpretarlas consista en prestar atención a la “tonalidad afectiva” del moverse en la transperencia vs la que surje en el breakdown. Quizás diferentes breakdowns ocurren dependiendo de la tonalidad afectiva que surge en/con el breakdown. Asi,a eso se debría la diferencia entre la interrupción de la tranparencia que llamamaos “una oportunidad!” vs aquella que llamamos “un problema”. La primera sería una emoción expansiva, “positiva”; la segunda “contractiva”, “negativa”
    Y este “caerse” a un breakdown u otro en las interrupciones de mi transparencia sería simplemente una cuestión aprendida, quizás! O sea, las emociones serían también resultado de los productos que tenemos para evitar y/o confrontar los bkdowns. Y podríamos decir que las innovaciones modifican las emociones?
    Te dejo estas preguntas como alimento para el pensar y que me parecen provocativas. Y para las que no tengo más respuestas que las implícitas en la s preguntas
    Carlos, gracias por tu permanente interés en lo que escribo en el blog.

  2. Me encanto la interpretacion y comparto las respuestas implicitas en las preguntas. Te dejo una inquitud a la pasada. Gana algo Chile con que el mundo se entrere de las interpretaciones que alla andamos trayendo? tengo el juicio que nuestras interpretaciones son utiles, innovadoras, y serian muy bien apreciadas por otros en el mundo que se dedican explicar fenomenos como el aprender, la curiosidad, la emociones, etc. Gana algo MV, FF, que no estan en el negocio academico, con que esto ocurra? FF no es leido en el mundo de la educacion, escasamente lo es en el mundo del emprendimiento.

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